This story is over 5 years old.


The Greek Government Tried and Failed to Close Their PBS

On Tuesday, it was announced that the ERT—Greece's public television network—would be closed down as part of austerity measures the country agreed to when it was bailed out in 2010. Soon after the announcement was made, laid-off workers returned to...
Κείμενο Matthaios Tsimitakis

Protesters gathering outside the ERT building in Athens.

On Tuesday, it was announced that the ERT—Greece's public television network—would be shut down by Antonis Samaras' three-party government after 87 years of operation. Its closure was the latest in a line of austerity measures agreed to when the country was bailed out in 2010. The "sudden death" of the national public broadcaster—which was largely state-funded, with Greek households paying a fee through their electricity bills—took with it some 2,600 jobs; journalists, technicians, artists, and everyone it usually takes to run an array of nationwide TV and radio stations. The government plans to open the network again sometime in the future, this time called the New Hellenic Radio Internet and Television (NERIT), with significantly fewer employees.


But shuttering ERT was just the beginning of the story. Soon after the announcement was made, the laid-off workers returned to their former office, took control of the company's broadcast frequencies, and began transmitting their own programs. Supporters started gathering, and by around 10 PM—when I made it to the building—thousands had gathered to protest against the government's latest cut. The crowd was made up of all kinds of people, from hardline communists and students to conservatives and entire families there to have their voices heard.

My friend Marina, a staff reporter for the ERT, met me at the entrance of the building. Explaining her thoughts on the situation, she told me, "When you have a headache, you take a painkiller. You don't cut your head off, do you?" Continuing, she said, "We didn't intend to occupy the station, but with this crowd we just had to do it."


Everything in the building was still operational, but manned in a much more chaotic way than usual. The ERT's technicians were struggling to keep the signal alive in the control room as the government continued to shut down one crucial broadcasting component after another.

“They started with the digital transmitters,” said Sotiris from the web department, as he frantically tried to install a new DSL line. “Then they moved to analog and all the antennas in the countryside. We’ve been playing hide and seek for a few hours now. We redirect the signal through alternative routes to keep it alive, and they’re gradually shutting us down. We’ll continue until someone loses the game.”


By this point, the corridors were packed with people, still in shock after hearing the news only a few hours earlier. “The ERT only had a surplus of around €40 million last year," Marina told me. "What do they mean it’s a high-spending public service?” Andreas Partsalidis, a long-serving sports presenter, added, “The vast majority of our salaries are no more than €1,000 a month. I still earn the same amount after 30 years of work."

One of the occupied control rooms.

I made my way to the web department, where the main internet connection had been cut, forcing technicians to install new private ADSL lines so they could livestream programs over the internet. Members of the Athens Metropolitan Wireless Network (AMWN), a grassroots community providing wireless internet, turned up to offer help bypassing the telecoms company that had shut down the ERT's internet access by government mandate.

“At some points we were almost completely gone,” George, a journalist, told me the next day. “People were in despair and we thought, 'This is it.' Then someone stood up and shouted, 'As long as we're reaching even just one person, I'll keep my position.' And there were lots of people outside, so we couldn't give up."

By the morning, the workers had won a few important technical battles, but the signal was still unstable and they had to regularly change the analog and digital frequencies to keep on broadcasting. Worse still, armed police had begun trekking up the mountains around Athens to cut the ERT's antennas and throw the employees out.


The occupied ERT building.

However, that same morning the European Broadcasters Union (EBU), an organization encompassing broadcasting companies from 56 countries around the world, took an active stance in support of the ERT, setting them up with a channel on satellite TV so they could continue broadcasting. That meant that the programs put out by those occupying the ERT building were now being transmitted via the original ERT World satellite position all over the world, from Australia to the USA, as well as over the internet on hundreds of websites.

The question being asked after the EBU's backing was, "Is this the spark everybody's been waiting for?" After months of the country's patience being exhausted, were we now expected to accept such a huge austerity measure without some kind of protest?

When Mubarak banned Al Jazeera journalists from Egypt and blocked access to the internet during the country's uprising, he just motivated those taking part in the revolution even more. And news of Erdogan arresting bloggers and Twitter users in Turkey during their recent uprising had exactly the same effect.

By Thursday afternoon, two political parties that support New Democracy were openly questioning the government's decision to shut down the ERT. Then, late on Thursday night, the BBC's director general, Tony Hall, called on the Greek government to reopen their state broadcaster. Meanwhile, the president of the EBU, Jean Paul Philippot, wrote to the president of the European Commission, urging him to force the Greek government to reverse its decision.


On Friday morning, Philippot gave a press conference from inside the occupied ERT building in Athens. “I'm here because this has never happened before in Europe—not since the founding of the EBU—that one of our members has gone black," he said. "Even when the Berlin Wall fell, television was still in operation in East Germany. We know that the ERT wasn't exactly perfect in its operation," he said referring to frequent charges that the station was corrupt and nepotistic, "but it's not the people who work here to blame for this.”

Protesters outside the ERT building.

Analysts have suggested that the closure happened to cover failures in the Greek government's privatization program. A few days ago, an effort to privatize the public gas company DEPA failed when Russian company Gazprom withdrew its bid. Economists are warning that, by September, a new bailout may be needed to support the Greek economy and that the government will continue making cuts in a country where 27 percent of citizens, a record high, are already unemployed.

Last night, Greek Prime Minister Antonis Samaras offered to partially reinstate the ERT, saying, "A temporary committee… can be appointed to hire a small number of [ERT] employees so that the broadcast of information programs can begin immediately." But almost immediately, the assembly of ERT journalists, along with the Unions, declared that no journalist would join this temporary status. They demanded that the ERT go back to its normal operation in full. The plan was also rejected by two minor parties that support the government. Their voices joined the growing call for the ERT's full restoration.


Follow Matthaios on Twitter: @tsimitakis

More from the Greek crisis: 

Sisa: Cocaine of the Poor

Greece's New Anarchist Generation Are Being Tortured by Police

Turkey Is Waging an Invisible War Against Its Dissidents