Buiten wordt het steeds kouder en natter, de eerste sneeuwvlokken vallen zelfs al uit de lucht, je banksaldo is om te janken en niet alleen David Bowie is dood, maar Sneep is ook niet meer. Wat kan dit leven nu nog een beetje draaglijk maken?
Een lekker drankje.
Videos by VICE
Nee, sorry, niet vandaag en niet de rest van deze maand. Want toen je op 1 januari wakker werd met wel tien dode vogeltjes in je mond en een kop als een baksteen, heb je beloofd de hele maand januari niet te drinken. Dry Janaury is de maand waarin je je vrienden verveelt door het steeds te hebben over hoe fris je je voelt en niemand je mee uit vraagt omdat je toch chagrijnig en vroeg weggaat.
Wel is er heus wel ergens een detoxcafé waar je naartoe kunt voor een mocktail en linzenchips.
‘Dry January’ wordt gepromoot door het Britse goede doel Alcohol Concern, en moedigt mensen aan om een maand lang geen alcohol te drinken. Op hun officiële website worden de voordelen opgesomd, zoals beter slapen, meer geld en minder kilo’s. Je kunt je daar ook aanmelden en een donatie doen.
Vanuit de medische wereld is er veel steun voor Dry January, maar volgens een gezondheidsdeskundige is een maand lang alcohol overslaan helemaal niet zo’n goed idee.
Ian Hamilton is docent gezondheidswetenschappen aan de universiteit van York en hij schreef een artikel in British Medical Journal waarin hij stelt dat Dry January juist gevaarlijk is en ‘meer kwaad dan goed kan doen’.
Hij schreef: “Dry January verkondigt een binaire, alles-of-niets-boodschap over alcohol. Dat wil zeggen dat je of mee moet doen of gewoon doorgaat zoals je bezig was.”
Hamilton gooit nog een schaduw over het effect van het project door te beweren dat er nooit een evaluatie is geweest, en dat het zeker niet als een succes kan worden gezien omdat alcohol nog altijd zo populair is. Daar voegde hij nog aan toe dat de demografische doelgroep onduidelijk is en dat mensen die meedoen aan Dry January over het algemeen al weinig drinken.
Hamilton verklaarde: “Mensen kiezen er zelf voor om mee te doen en dus trekt het mensen aan die nauwelijks risico lopen op gezondheidsproblemen die door alcohol veroorzaakt kunnen worden. Omdat ze sowieso al weinig drinken is een maand onthouding voor hen een stuk makkelijker.” Voor zware drinkers is er, volgens Hamilton, een groot risico op epilepsie als ze in een keer stoppen.
Hamilton denkt dat het een beter idee is om gedurende het hele jaar pauzes in te lassen, in plaats van één keer een maand om vervolgens weer naar hetzelfde niveau terug te keren. Zeg nou eerlijk: hoeveel mensen die jij kent die meedoen heb je al hardop horen dromen over een lekker glas wijn of een ijskoud biertje?
Maar niet iedereen in de medische wereld is het eens met de uitspraken van Hamilton. Professor Sir Ian Gilmore (Royal Liverpool University Hospital) vraagt zich af wat er mis is met mensen aanmoedigen een maand niet te drinken. Hij schreef: “Het aantal consumpties per persoon is in de afgelopen veertig jaar verdubbeld. In dit land zijn 1,5 miljoen mensen afhankelijk van alcohol en draaien de meeste sociale gelegenheden om alcohol.”
Daarnaast wees Gilmore op de evaluatie van de Universiteit van Sussex over het project, waaruit bleek dat 79 procent van de deelnemers beweerde geld te besparen, 62 procent beter sliep en 49 procent beweerde te zijn afgevallen.’
Het is moeilijk om die cijfers te negeren.
Maar we weten nog niets over hoeveel mensen er al zijn afgehaakt en vanavond gewoon weer aan de bar hangen met een rij shotjes voor de neus.
Meer
van VICE
-

Illustration by Reesa -

(Photo by Kevin Winter/Getty Images) -

Screenshot: Wizards of the Coast -

(Photo by Robert Okine/Getty Images)