Acest articol are mai mult de cinci ani de la publicare.
Știri

Grecia a încercat fără succes să-și închidă televiziunea națională

„Dacă voi nu ne vreți, noi vă vrem!” au zis cei 2 600 de angajați ai televiziunii naționale din Grecia. După ce au fost anunțați că televiziunea se închide, au ocupat clădirea și au continuat să transmită programele.

de Matthaios Tsimitakis
17 Iunie 2013, 1:07pm

Protestatarii adunați în fața clădirii ERT din Atena.

Marți s-a anunțat că ERT – rețeaua publică de televiziune a Greciei – va fi închisă de guvernul Noua Democrație al lui Antonis Samaras după 87 de ani de funcțiune. Închiderea ei a fost cea mai recentă măsură de austeritate cu care guvernul a fost de acord în 2010. Moartea bruscă a televiziunii naționale – care era în mare parte fondată de stat, cetățenii greci plătind o taxă inclusă în factura de electricitate – a luat cu ea 2 600 de joburi; jurnaliști, tehnicieni, artiști și toți oamenii de care e nevoie ca o releviziune să funcționeze.

Dar închiderea ERT era doar începutul poveștii. La scurt timp după ce a fost făcut anunțul, muncitorii concediați au revenit la fostul lor birou, au ocupat frecvențele de transmisie ale televiziunii și au început să-și transmită propriile programe. Suporterii au început să se strângă și, pe la ora 10 seara – când ajunsesem și eu la clădire – mii de oameni protestau împotriva ultimei măsuri luate de guvern. Mulțimea era compusă din tot felul de oameni, de la comuniști înverșunați la studenți și de la conservatori până la familii întregi, care veniseră cu toții să se facă auziți.

Prietena mea Marina, reporteriță la ERT, s-a întâlnit cu mine la intrarea în clădire. Am rugat-o să-mi spună ce părere are despre situație și mi-a spus: „Când te doare capul, iei un calmant. Nu-ți tai capul, nu?” A continuat: “Nu aveam de gând să ocupăm stația, dar fiind atât de mulți, s-a ajuns la asta.”

Marina.

Totul era încă funcțional în clădire, dar funcționa într-o manieră mai haotică decât de obicei. Tehnicienii ERT se străduiau să păstreze semnalul în camera de control, în timp ce guvernul continua să închidă rând pe rând componentele esențiale pentru transmisie.

„Au început cu transmițătoarele digitale,” a spus Sotiris de la departamentul de internet, în timp ce încerca cu disperare să instaleze o nouă linie DSL. „Apoi au trecut la cele analoage și la toate antenele din țară. Ne jucăm de-a v-ați ascunselea de câteva ore deja. Redirecționăm semnalul prin rute alternative ca să-l menținem, iar ei ne tot închid. O s-o ținem așa până când unii dintre noi o să piardă jocul.”

În momentul acela, coridoarele erau aglomerate cu oameni, aflați în stare de șoc după auzul veștii cu câteva ore în urmă. „ERT a avut un surplus de doar 40 de milioane de euro anul trecut,” mi-a spus Marina. „Cum adică e un serviciu public prea costisitor?” Andreas Partsalidis, prezentator de sport, a adăugat: „Marea majoritate a salariilor noastre nu sunt mai mari de 1 000 de euro pe lună. Eu câștig același salariu după 30 de ani de muncă.”

Una dintre camerele de control ocupate.

Mi-am făcut drum spre departamentul de internet, unde fusese tăiată principala conexiune la internet, iar tehnicienii fuseseră obligați să instaleze noi linii ADSL private ca să poată transmite emisiuni live pe internet. Membrii Rețelei Wireless Metropolitane din Atena (RWMA), o comunitate furnizoare de internet wireless s-a oferit să-i ajute.

„În anumite momente, rămăsesem aproape fără semnal,” mi-a spus George, un jurnalist, în ziua următoare. Oamenii erau disperați și își spuneau că asta a fost. Apoi cineva s-a ridicat și a strigat: 'Atâta timp cât măcar o singură persoană ne susține de afară, eu rămân pe poziții.' „Și erau mulți oameni afară, așa că n-am renunțat.”

Dimineața, muncitorii câștigaseră câteva bătălii tehnice importante, dar semnalul era tot instabil și au trebuit să schimbe regulat frecvențele analoage și digitale ca să poată transmite. Și mai rău de atât, poliția înarmată luase calea munților din jurul Atenei pentru a închide antenele RWMA.

Clădirea ERT ocupată.

În fine, în aceeași dimineață, Uniunea Transmițătorilor Europeni (UTE), o organizație care cuprinde companii de transmisie din 56 de țări din lume, și-a declarat susținerea pentru ERT și le-a instalat un canal prin satelit ca să poată continua să transmită. Asta înseamnă că programele închise de cei care au ocupat clădirea ERT erau transmise acum prin satelit în toată lumea, din Australia până în America, cât și pe internet pe sute de site-uri.

Întrebarea care s-a pus după susținerea oferită de UTE a fost: „Oare asta e scânteia pe care o aștepta toată lumea?” După luni de zile în care răbdarea țării a fost pudă la încercare, se așteptau de la noi să acceptăm o măsură de austeritate atât de dură fără să protestăm?

Când Mubarak a interzis tuturor jurnaliștilor Al Jazeera din Egipt să intre în țară și a blocat accesul la internet în timpul revoltelor din țară, i-a motivat și mai mult pe cei care luau parte la revoluție. Știrile despre Erdogan care a arestat bloggeri și utilizatori de Twitter au avut același efect.

Joi după-amiază, două partide politice care susțin Noua Democrație au criticat decizia guvernului de a închide ERT. Apoi, în aceeași noapte, directorul general al BBC, Tony Hall, a făcut apel către guvernul grec să redeschidă televiziunea de stat. Între timp, președintele UTE, Jean Paul Phillipot, i-a scris președintelui Comisiei Europene, cerându-i să oblige guvernul grec să-și schimbe decizia.

Vineri dimineața, Phillipot a ținut o conferință de presă din interiorul clădirii ERT ocupate din Atena. „Mă aflu aici pentru că așa ceva nu s-a mai întâmplat niciodată în Europa – nu de la fondarea UTE, a spus el. Chiar și la căderea zidului Berlinului, televiziunea a rămas funcțională în Germania de Est. Știm că ERT nu funcționa perfect,” a spus el, făcând referire la acuzațiile frecvente de nepotism și corupție, „dar nu oamenii care lucrează aici sunt de vină pentru asta.”

Protestatari în fața clădirii ERT.

Analiștii au sugerat că închiderea a avut loc din cauză că guvernul grec încearcă să acopere eșecurile programului de privatizare. Acum câteva zile, încercarea de privatizare a companiei publice de gaz DEPA a eșuat după ce compania rusească Gazprom s-a retras din contract. Economiștii avertizează că, prin septembrie, va fi nevoie de un nou împrumut pentru a susține economia greacă și că guvernul va continua să ia măsuri drastice într-o țară în care 27 la sută dintre cetățeni sunt deja șomeri.

Noaptea trecută, prim ministrul grec Antonis Samaras s-a oferit să redeschidă parțial ERT. A declarat că „Un comitet temporar va fi întrunit pentru a angaja un mic număr de angajați ERT ca programele să poată fi transmise în continuare.” Dar un mic număr din cei 2 600 de angajați concediați nu-i va opri pe restul să continue să protesteze. Mulți dintre ei încă ocupă sediul ERT din Atena și continuă să transmită programele pe internet.

Urmăriți-l pe Matthaios pe Twitter: @tsimitakis

Traducere: Oana Maria Zaharia

Citește și alte articole legate de criza din Grecia:

Drogul austerității

Anarhiștii greci din noua generație sunt torturați de poliție

Vezi și documentarul VICE Sisa: cocaina săracilor

Tagged:
protest
Política
grecia
Vice Blog
ERT
austeritate
televiziune
guvern
inchiderea televiziunii