russia today inchisa, propaganda rusa in occident, putin si propaganda rusa razboi
Pe un afiș din Germania scrie: „Opriți propaganda lui Putin – ridicați licența canalului RT”. În timpul invaziei ruse din Ucraina, Europa și Statele Unite au interzis televiziunea rusească de stat. Foto: Paul Zinken/Picture Alliance via Getty Images
Război în Ucraina

De ce invazia lui Putin în Ucraina a băgat propaganda rusă în faliment

„Știrile rusești lipsesc complet din presa globală în momentul de față.”
Pallavi Pundir
Jakarta, ID
Oana Maria Zaharia
translated by Oana Maria Zaharia

Canalul TV rusesc Russia Today, în limba engleză, s-a lansat în 2005, pentru că Moscova dorea să combată stereotipurile anti-rusești din media occidentală. Înarmat cu un buget mare, a angajat peste o mie de jurnaliști internaționali și a deschis sedii în 16 țări, ca să-și construiască o reputație jurnalistică serioasă. De atunci, a făcut tot posibilul să demonstreze că nu e doar un instrument în războiul informațional dintre Kremlin și Occident.

Publicitate

Dar misiunea de propagandă a televiziunii RT a fost întreruptă de reacția Occidentului la invazia Ucrainei de către Rusia, pentru că atât Europa, cât și Statele Unite, au interzis rețeaua ca să țină publicul departe de mesajele în care Kremlinul a investit ani de zile și miliarde de dolari.

Ramura americană a televiziunii, RT America, s-a închis brusc pe 3 martie și a concediat peste o sută de angajați din birourile din toată țara, din Los Angeles și Miami până în New York și Washington. În alte birouri care încă sunt active, mai mulți angajați și-au dat demisia în semn de protest față de agresiunea rușilor.

Această presiune a spulberat viitorul rețelei de televiziune și abilitatea președintelui rus Vladimir Putin de a convinge lumea că atacul lui asupra Ucrainei e „o operațiune militară specială legitimă”.

„Interdicțiile impuse televiziunii îi afectează lui Putin abilitatea de a-și răspândi mesajele în lume”, a declarat pentru VICE World News Jill Goldenziel, o expertă în război informațional care pregătește ofițerii militari la Marine Corps University. „Indiferent că oamenii îi cred poveștile sau le chestionează, ideea e că acestea lipsesc total din presa globală în momentul de față.”

Publicitate

Înainte ca Occidentul să se întoarcă împotriva Russia Today, criticii occidentali erau sceptici cu privire la intențiile postului de televiziune, dar nu îi desconsiderau cu totul reportajele.

„Deși Russia Today respectă politicile externe dictate de Kremlin, reprezintă o portavoce pentru chestiuni și voci marginalizate”, a scris analistul american Adam Johnson în Nation în 2016.

Într-adevăr, la câțiva ani după lansare, RT a fost nominalizată de două ori la Emmy Awards pentru reportajele despre Occupy Wall Street și greva foamei din Guantanamo Bay.

Ian Garner, un academician specializat în propaganda rusă de război, a declarat pentru VICE World News că RT a apărut într-o perioadă în care Rusia voia să fie un jucător-cheie, dacă nu chiar o putere, în Occident. „Să ai o televiziune internațională controlată de guvern e o modalitate excelentă de a obține o astfel de putere. Oricum, rușii au simțit dintotdeauna că nu sunt reprezentați corect în străinătate.”

Dar Garner e de părere că, prin 2010, RT a început să dezinformeze publicul, la ordinele guvernului rus.

Într-un interviu cu RT din 2013, Putin a zis clar că utilizează RT „ca să spulbere monopolul anglo-saxon asupra fluxului global de informații”. În același interviu, Putin a zis că RT n-a avut niciodată scopul să fie portavocea Kremlinului, dar, cum e finanțată de guvernul rus, „evident că va reflecta poziția oficială a guvernului rus”.

Publicitate
russia today inchisa, propaganda rusa in occident, putin si propaganda rusa razboi

Prezentatorul de știri Kevin Owen, de la RT News, în timpul unei emisiuni din Moscova din decembrie 2019. Înainte ca Rusia să invadeze Ucraina, criticii occidentali nu desconsiderau cu totul jurnalismul RT. Foto: Misha Friedman/Getty Images

Liz Wahl, fostă prezentatoare la RT America, care și-a dat demisia în direct în 2014, se numără printre criticii care au denunțat RT pentru dezinformare și răspândirea de conspirații în societate. Ceva mai recent, în timpul pandemiei, RT a participat la campania anti-vaccin a Rusiei.

„Deja se poate spune că televiziunea nu mai are scopul să repare reputația Rusiei, ci să dezinformeze celelalte țări”, a zis Garner.

În 2017, un raport al serviciilor americane de informații a detaliat implicarea RT în alegerile prezidențiale americane, prin influențarea rezultatelor în favoarea lui Donald Trump, alături de guvernul rus. Raportul susținea că RT și-a folosit campania de pe rețelele sociale și internet ca să promoveze mesaje strategice din partea guvernului rus în timpul alegerilor.

Dar mulți dintre jurnaliștii occidentali de la RT au părut să ignore aceste lucruri până pe 24 februarie, ziua în care Rusia a invadat Ucraina.

Până la invazie, Jonny Tickle, un fost reporter RT, a ignorat reputația pătată a televiziunii ruse.

Publicitate

Tânărul britanic de 27 de ani a fost corespondentul englez al RT în Moscova. În ciuda reputației televiziunii ca instrument de propagandă, el se declara mulțumit de faptul că i se permitea să facă reportaje „obiective”.

Dar asta era înainte ca Rusia să înceapă să bombardeze Ucraina. Tickle e unul dintre numeroșii jurnaliști occidentali care și-au dat demisia de la RT la câteva ore după începerea invaziei. Unii jurnaliști au postat despre decizia lor de a demisiona „din cauza evenimentelor recente” sau „din motive morale”.

„Nu am fost de acord cu guvernul rus de mai multe ori în trecut, dar mi s-a permis mereu să scriu ambele versiuni ale poveștii”, a declarat pentru VICE World News Tickle, care s-a mutat în Istanbul imediat după demisie. „Dar invazia Ucrainei a fost prea mult pentru mine.”

Publicitate

Ramura ucraineană RT urmează total indicațiile regimului rus și susține că invazia e o „operațiune specială”. Pe Twitter, unde continuă să posteze, RT pune linkuri la reportaje în care arată că ucrainenii primesc ajutoare de la ruși sau că guvernul ucrainean își bombardează civilii.

Demisiile de la RT au coincis cu interdicțiile impuse de Kremlin asupra jurnalismului independent. De când a început invazia, cel puțin zece jurnaliști care au scris articole împotriva invaziei au fost arestați. Rusia a blocat accesul mai multor surse media internaționale, printre care Voice of America, Radio Free Europe/Radio Liberty, BBC, Deutsche Welle și Meduza (un site de știri din Letonia).

În același timp, Rusia a amenințat că va bloca site-urile care numesc operațiunea Rusiei „o invazie”, „un atac” sau „o declarație de război”. Rușii care postează orice informație diferită de versiunea oficială a guvernului lor riscă o pedeapsă de până la 15 ani de închisoare. Aceste măsuri au obligat mai multe surse media independente din Rusia să se închidă sau să scoată conținut de pe site-urile lor. Cel puțin 150 de jurnaliști au părăsit țara din acest motiv.

Publicitate

Dar, pe măsură ce Rusia crește cenzura, analiștii politici spun că țara pierde războiul informațional cu Ucraina.

Goldenziel, experta în război informațional, a zis că cenzurarea jurnaliștilor independenți afectează abilitatea Rusiei de a-și răspândi propaganda, pentru că asta înseamnă că toate știrile care provin din Rusia sunt controlate de către stat. „Statul cenzurează și vocile cetățenilor ruși care vor să spună varianta lor”, a zis ea.

Tickle, care a crescut în Marea Britanie și s-a mutat în Rusia cu doi ani în urmă ca să lucreze pentru RT, a zis că s-a alăturat televiziunii pentru că a vrut să prezinte publicului adevărata față a Rusiei din interior. „RT avea o reputație destul de proastă pe plan internațional și am vrut să schimb asta”, a zis el. Dar ultimele trei săptămâni au fost o trădare pentru el. „Deodată, am simțit că toate eforturile depuse în cei trei ani s-au dus pe apa sâmbetei. Nimeni nu o să mai creadă ce spunem vreodată”, a zis el. 

„Joburile RT erau atrăgătoare pentru jurnaliști și din alte motive. Piața joburilor din media a căzut în ultimii câțiva ani și RT oferea salarii bune și experiență”, a zis Garner, expert în propaganda de război a Rusiei. „Cu excepția celor câțiva care o făceau pentru bani, reporterii RT trebuiau să fie naivi sau creduli dacă nu înțelegeau ce fac sau nu realizau nivelul la care guvernul rus controla televiziunea”, a zis el.

Publicitate

Invazia a spulberat orice iluzie despre obiectivitatea reportajelor RT.

Mulți angajați de la RT America deja voiau să plece, chiar și înainte de invazie, conform unui fost angajat RT America.

Garner a numit campania de dezinformare a Rusiei mediocră. „Nu a pregătit nimic nou sau convingător înainte de începerea războiului, spre deosebire de ucraineni, care par să se fi pregătit pentru acest război de propagandă în toți acești ani, pe lângă faptul că și-au antrenat foarte bine armata. Și se pare că funcționează, pentru că Rusia pierde teren”, a zis el.

Urmărește VICE România pe Google News