Bilder på Hamburgs G20-baksmälla

Den här artikeln publicerades ursprungligen på VICE Tyskland.

När du vaknar upp efter en hård utekväll och huvudet känns som att det ska implodera finns det ibland bara en sak som hjälper: att gå ut och komma tillbaka på bannan igen. Precis detta gjorde många i Hamburg i söndags efter G20-demonstrationerna. Medan polisen och demonstranter skyller på varandra varför det hela eskalerade och Hamburgs senator Andy Grote babblar om någon “Demokratifestival”, gick andra runt och städade. Tjänstemän gjorde rent sina vattenkanoner, invånarna i Hamburg gjorde rent sin stad.

Videos by VICE

I stadsdelen Sternschanze städar folk upp de sista glasskärvorna, andra skrubbar bort graffiti från väggarna – även om det fanns där redan innan G20-mötet. Och människorna vars bilar sattes i brand? De får försöka gräva fram sina försäkringspapper och hoppas att de kommer täcka skadorna, eller att Angela Merkels löfte om att “våldoffren efter G20 ska kompenseras” inte bara var tomma ord.


Relaterat: Kinas elitkår av kvinnliga livvakter


Helgen var hård; en del har pratat om “krigsliknande förhållanden”. Men Hamburgs invånare visade i söndags att de, till skillnad från i ett riktigt krig, inte behöver andrum utan fortsätter som vanligt direkt. Vi gick runt i staden och tog en titt på hur staden såg ut efter protesterna.

Mer om G20-protesterna på VICE:

G20-motståndare visar vad de tar med sig när de demonstrerar

Welcome to Hell: foton från helgens G20-demonstrationer

Vi frågade vänsterdemonstranter vad de vet om G20-toppmötet

Thank for your puchase!
You have successfully purchased.