Att vara singel och kille gör att man känner sig lite vilse ibland. Inte vilse som i att man inte vet vad man ska göra av sig själv eller vilken väg man ska ta i livet (även om det också kan kännas tufft). Snarare vilse som i att man inte har en aning om var man lagt sina saker eftersom ens hem är så himla stökigt, äckligt eller helt enkelt i ett tillstånd av ständigt okontrollerad kaos. Det här är den bild av ungkarlen som jag har haft under en ganska lång tid.
För att reda ut om det faktiskt är så tog jag en sväng runt Stockholm och besökte ett gäng singelkillar för att dokumentera var på äckelskalan de befann sig. Det visade sig att dessa pojkmän i vissa fall är mycket mer än en myt. Dock bara ibland.
Videos by VICE
CARL, 27, HORNSTULL

VICE: Hur ofta städar du?
Carl: Kanske en gång i veckan, ordentligt.
Berätta om dina katter.
Jag gillar ju katter och har haft katter sen jag var liten. Cookie [en av katterna] behövde ett hem, så jag tog hand om honom. Efter ett tag när jag flyttade till en mindre lägenhet utan balkong blev det tydligt att han behövde en brorsa, så jag skaffade en till.

Beskriv ditt badrum.
Vi har ett ord för det här, och ordet är södertoa. Det är de här toaletterna i äldre byggnader på Södermalm i Stockholm där badrummen inte blivit renoverande på årtionden. Planlösningen är värdelös. En södertoa är som en toa på en riktigt risig krog.
Vem är kvinnan på ditt kylskåp?
Det är min fru. Nä, det är ett övergivet porträtt min pappa hittade på en byggarbetsplats som han satte på min kyl på skämt när jag var på semester. Jag ser ingen anledning att ta ner det!
Vilken är din största svaghet när det kommer till städning?
Jag hatar att böja mig ner och plocka upp saker. Och att ha allmän ordning är ingen prioritering; jag antar att det är en svaghet. När det kommer till styrkor tycker jag att jag har ganska bra disciplin när det kommer till att diska och ta hand om kattlådorna.
Fler foton från Carls lägenhet:






ANTON, 24, BLACKEBERG

Hur kommer det sig att du bor i den här källaren, Anton?
Anton: Det var det bästa jag kunde hitta för ett resonabelt pris. Det värsta är att den inte har nån dusch. Och det bästa är att min mamma aldrig kommer hit! Hon har aldrig varit här.
Vad är grejen med rören i taket och hur länge har dina kalsonger hängt på en tråd ovanför din säng?
De är någon form av vattenrör, eller för cirkulationen av kall- och varmvatten. De verkar jobba ganska aggressivt klockan tre varje morgon. Kalsongerna, oj! De har hängt där ett bra tag nu. Det är lätt att man glömmer dem där uppe.

Beskriv ditt badrum.
Litet. Jag installerade ett duschmunstycke för nödduschar, med hjälp av en plast… skål. Men jag har gymkort nu så jag duschar på gymmet.
Och medicinerna på ditt skrivbord…?
Det är lite av varje: D-vitamin, omega 3, levaxin för min matsmältning och antidepressiva. Jag borde väl lägga dem någon annanstans. Jag borde förmodligen lägga undan dem.
Du har en teckning på Stanley Kubrick på din vägg, och bredvid den har du några listor. Vad är de för något?
Det är mitt anti-prokrastineringsområde. Listorna är på saker jag borde göra och saker jag inte får göra förrän jag blivit färdig med skiten. Med Kubrick som dömer mig precis bredvid. Han var ju känd för att vara en perfektionist.
Fler foton från Antons lägenhet:






THURE, 19, NACKA

Varför bor du i en stuga på din mammas trädgård i Nacka?
Thure: Jag bor här för jag är arbetslös för tillfället, och pengarna jag får för att tatuera folk i stugan spenderar jag så fort jag får dem. Men också för att jag gillar det här.
Kommer din mamma någonsin hit?
Ja, hon kommer hit då och då och försöker städa upp lite, men jag tror att hon har förlorat allt hopp nu. Jag har faktiskt börjat städa lite sen jag började tatuera. I det yrket är det ganska viktigt att det är rent.
Hur är det att tatuera i ditt sovrum?
Det är härligt. Och ibland lite konstigt. Häromdagen var det en kund som jag helt glömt bort skulle komma som såg mig naken när jag kom ut ur duschen. Men att tatuera som en konstform är magiskt. Det är coolt att människor går runt med ens konst på sina kroppar för evigt.

Var bajsar du?
Alltså, köket och badrummet är i mina föräldrars hus här precis bredvid min stuga. Det är najs att ha tillgång till en ren toa och ett fullt kylskåp hela tiden.
Du har massor med lappar överallt här som säger åt dig att ta det lugnt.
Det är töntigt att säga men vi är alla superstressade hela tiden, vi stannar inte upp för att titta på allt vackert. Också för att jag är en fett impulsiv kille så jag försöker påminna mig själv om att vara lugn och tänka efter innan jag gör saker.
Och konsten på dina väggar?
Det råkar vara så att när jag känner för att måla något på väggen så målar jag något på väggen. Det är mest när jag inte kan sova.
Fler foton från Thures stuga:






STAFFAN, 33, TANTO

Hur kommer det sig att du bor här?
Staffan: Jag har ett annat hem och det är ganska dyrt att ha två. Så när jag var tvungen att säga upp min lägenhet i centrum frågade min brorsa om jag ville sova över på Firman. Sen flyttade han också in här.
Varför alla synthar?
Firman, som vi kallar det, är ett forum för konst och lek. Vi fotograferar, spelar instrument och planerar bra saker. Just nu känner jag en helt galen stimulerande kraft med att spela synth.
Vad säger din mamma om att du bor så här?
Det enda hon sagt är att det inte är så mycket ordning här. Vilket är helt fel. Vad tycker du?

Jag gillar att det inte är så mycket ordning här, men på ett väldigt kontrollerat sätt. Kan du beskriva området du bor i?
En blandning av Chernobyl och franska rivieran. Det är en ganska ensam del av Södermalm, med gratis parkering utanför fönstret, inga fulla huliganer, inget trams.
Vad är det bästa respektive sämsta med din lägenhet?
Allt det som min bror och jag bryr oss om är väldigt organiserat. Och lägenheten håller hög kvalitet. Det sämsta är att förutom att behöva duscha i en soptunna och ligga på riktigt små sängar hade det varit najs med att separat rum att fika och hänga i.
Fler foton från Staffans hem:




Rasmus Foltmar Elfton finns på Twitter.
Den här artikeln publicerades ursprungligen på engelska i maj 2015.
More
From VICE
-

-

Screenshot: Rockstar Games -

(Photo by Mark Case/Getty Images) -

Screenshot: Nintendo