Publicitate
Sănătate

Cum te simți când faci supradoză de Paracetamol

Supradoza de Paracetamol este cauza principală a insuficienței hepatice în țările de vest… și este oribilă.

de Laura Woods; translated by Irina Gache
22 Februarie 2019, 5:00am

Fotografie din arhiva personală

Atenție: acest articol este despre depresie, automutilare și suicid. Dacă crezi că aceste subiecte pot fi declanșatoare pentru tine, îți recomand să nu citești articolul. Dacă ai gânduri suicidare și te lupți cu depresia poți suna la linia telefonică gratuită de prevenție a suicidului la 0800 801 200 sau poți merge la camera de gardă a Spitalului de Psihiatrie Al. Obregia.

Ce substanță crezi că este responsabilă pentru majoritatea cazurilor de insuficiență hepatică în Marea Britanie, SUA, Australia și Noua Zeelandă? Surprinzător, nu este alcoolul, ci paracetamolul.

În Australia, supradozele de paracetamol au dus la spitalizarea a 14 662 de pacienți între 2000 și 2007. Asta a determinat Jurnalul Medical al Australiei să publice un ghid despre cum ar trebui să răspundă industria sănătății în astfel de cazuri. În lucrare scria: „decesul este un efect secundar neobișnuit, deși paracetamolul rămâne motivul principal al insuficienței hepatice în țările vestice”.

Partea cea mai tristă este că pacienții nu s-au otrăvit accidental ca să scape de migrenă. De fapt, au încercat să se sinucidă. Doar că în loc să aibă parte de un final rapid și nedureros, a fost exact invers.

Corpul duce tot paracetamolul în ficat, pe care-l suprasolicită rapid, provocând greață și puseuri de vomă. Dacă omul supraviețuiește, atunci deteriorarea este ireversibilă și ficatul rămâne adesea grav afectat. Altfel, poate dura de la câteva zile până la patru - șase săptămâni, în timp ce ficatul capitulează gradual.

O femeie în vârstă de 22 de ani, pe nume Amber, din nordul Wagga Wagga, Australia, era cât pe ce să aibă parte de acest chin. Amber suferă de tulburare de personalitate borderline, iar anul trecut a fost găsită și dusă la spital după ce a încercat să se sinucidă. Acum este în recuperare și primește consiliere regulată. Ca parte din procesul său de refacere, a postat acest video pe YouTube, în care explică cum poate fi folosit paracetamolul în mod greșit.

VICE: Bună, Amber. Spune-mi te rog cum a început totul.
Amber: Majoritatea cutiilor au 20 de tablete. În ziua când am făcut supradoza, am luat 26 de tablete, a cinci sute de miligrame fiecare. Deși există o doză zilnică recomandată de paracetamol, dacă o iei pe toată deodată, poate fi foarte nasol.

Care au fost primele simptome?
La început am simțit o presiune în cap. Îmi simțeam pulsul și aveam impresia că va exploda. M-am înroșit și a început să mă doară corpul, lucru care m-a amuzat fiindcă paracetamolul ar trebui să te facă să te simți bine și să-ți amorțească durerea. Apoi am simțit cum am devenit foarte obosită și mă mișcam încet. Eram atât de rău, încât nu mai puteam să merg. Vorbeam la telefon cu mama, care mi-a spus că începusem să mă bâlbâi. Într-un final m-a găsit partenerul meu și m-a dus la spital.

Ce s-a întâmplat la spital?
M-a luat ambulanța și mi-au dat o băutură cu cărbune medicinal pe care trebuie să o bei cât de rapid poți. Când faci supradoză de paracetamol, ai două ore la dispoziție ca să te tratezi, altfel nu va funcționa. Cred că eu am făcut-o după o oră și 40 de minute.

Apoi a trebuit să aștept patru ore ca să aflu dacă voi supraviețui sau nu. Nu mai ai cum să dai înapoi și-mi amintesc că plângeam de panică. Am întrebat asistenta dacă voi muri și mi-a zis doar că „Nu pot să spun nici da, nici nu, va trebui să așteptăm și să vedem”. Ăsta a fost cel mai terifiant lucru. Plângeam și mă gândeam că nu mai vreau să mor.

Problema este că oamenii cred că dacă faci supradoză de paracetamol o să adormi încet și apoi o să mori. Dar nu e deloc așa. Te trezești la un moment dat și, dacă nu primești tratament, mori în următoarele trei-patru zile, în dureri îngrozitoare, de la insuficiența hepatică. Din fericire mi-am revenit și am fost externată. Câteva zile după m-am simțit nasol și eram foarte bleagă. Este greu să explic cum m-am simțit, dar eram cumva amețită și nu eram în apele mele. Încă sunt debusolată. Mă afectează în continuare.

Erai conștientă de pericolele paracetamolului înainte de supradoză?
Am făcut un curs de asistență medicală la facultate. Aveam prieteni psihologi care studiau modurile în care oamenii încearcă să se sinucidă, iar paracetamolul era cea mai oribilă modalitate. M-am interesat și, în mare, știam ce se va întâmpla, dar niciodată nu realizezi cât de nasol e ceva până când nu simți pe pielea ta.

Deci tu știai cât de oribil și ineficient va fi, dar ai făcut-o oricum?
Când intru în starea aia, chiar nu mă mai gândesc la nimic altceva. Pierd cumva contactul cu realitatea, deși sunt încă prezentă, dacă are sens ce zic. Am făcut-o pur instinctual și emoțional.

Un studiu din Marea Britanie a descoperit că 50 la sută dintre oamenii cu supradoză de paracetamol au făcut-o la o oră după ce s-au gândit la asta. Crezi că din această cauză, vânzarea paracetamolului ar trebui restricționată sau regulată?
Nu zic că trebuie să îl scoatem de pe piață, dar cred că ar fi bine ca numărul de tablete dintr-o cutie și doza cumpărată deodată să fie reglementate. Cred că asta i-ar proteja pe tineri, din moment ce nu au acces la multe medicamente, fiindcă în majoritatea cazurilor trebuie să ai peste 18 ani ca să le cumperi. Dar dacă le iei pe sub mână, nu te oprește nimeni. Angajatul de la supermarket nu poate să vină și să-ți zică: „Nu poți cumpăra asta”. Deci cred că ar trebuit să existe niște reguli care să oprească faptele impulsive.

Dacă ai gânduri suicidale și te lupți cu depresia poți suna la linia telefonică gratuită de prevenție a suicidului la 0800 801 200 sau poți merge la camera de gardă a Spitalului de Psihiatrie Al Obregia.

Articolul a apărut inițial pe VICE AU.

Tagged:
depresie
Paracetamol
terapie
ficat
medicamente
supradoza
boli mintale
psihic
sinucigas