DO THE DIDDLEY DADDY


Het ziet er naar uit dat de Diddley Bo-ster aka The Originator het niet lang meer gaat trekken. Dat roepen wij al van toen nu rave nog in was, maar nu zou het wel eens echt waar kunnen zijn. Bo Diddley werd vorige week namelijk opgenomen in het ziekenhuis na een beroerte. Begin deze maand stond hij nog losjes de spot te rocken op de Belgian Roots Night in Hof ter Lo. Onze Belgische collega’s waren erbij en hebben een verslagje geschreven, zodat je ook weet hoe het optreden eigenlijk was. Uiteraard in het Vlaams. Veel plezier!

Goed, qua spetterende lichtshows of grensverleggende visuals heb je niks gemist. Diddley zat op z’n stoel en overschouwde het opgekomen brillantinecordon, en hield een conference. Althans, daar leek het soms op, alsof hij gewoon even langskwam om een praatje te maken met de mensen, tussendoor scherp te schieten met zijn schoendoosgitaar en vooral schone verhaaltjes vertellen. Het soort verhaaltjes waarmee mijn grootvader zaliger onze wakker-worden-in-een-nat-bed-momenten kon doen vergeten. Schone verhaaltjes. De hele avond had trouwens een vrij hoog bompagehalte: met Kerstmis langsgaan, blij dat hij nog leeft en hem het dementerende gezaag vergeven omdat hij vroeger je grote held was. Da’s ook de enige manier om dit soort optredens te beleven: dankbaar zijn dat je hem nog hebt gezien, meegemaakt en waarom niet, geroken. Want ook al scandeerde Diddley zijn eigen naam het luidst van al, ook al beefden zijn handen wat veel en ook al kwam hij maar een keer van z’n stoel af (voor een drumsolo, nota bene), het blijft leuk om dinosaurussen in het wild gade te slaan.

Videos by VICE

Thank for your puchase!
You have successfully purchased.