RoXY-koningin Zu was niet helemaal tevreden over het artikel over haar en Harrie Wildeman in ons 1994-issue. Ze was niet blij met een aantal uitspraken die we deden en ze kwam volgens haar in het stuk niet tot haar recht. Dat was niet onze bedoeling. Gecorrumpeerd door schuldgevoel gunden we Zu daarom in een interview de kans om volledig tot haar recht te komen. We troffen Zu thuis in vol ornaat aan, en spraken haar over haar carrière.
Vice: Wat zou je zelf aan de lezers van Vice willen vertellen?
Zu: Nou gewoon, dat ik na 20 jaar nog steeds in de picture sta. Dat er eigenlijk niet zo veel is veranderd. Dat ik misschien wel nu nog meer te doen heb als… Nou ja, vroeger natuurlijk bijna iedere dag. Maar je denkt op een gegeven ogenblik: wanneer houdt het nou eens een keer op, weet je. Dat ze denken, nou we zijn d’r wel zat ofzo, weet je. Dat ga je toch denken. Maar het blijft maar doorgaan, en ik ga gewoon maar door, totdat ik er dood bij neerval, zeg maar.
Videos by VICE
“…”
Als ik het allemaal over had kunnen doen, had ik het wel anders gedaan. Waarschijnlijk was ik dan toch naar het buitenland gegaan, denk ik. Amerika, of weet ik ’t. Ik werd wel vaker gevraagd in dat soort landen. Maar omdat je die RoXY maar niet kon los laten, weet je wel, bleef ik maar hangen hier. Maar ik had eigenlijk toen naar mensen moeten luisteren die dingen zeiden als, meid, jij moet echt nu naar het buitenland. Dan was ik beroemder geworden dan hier, zeg maar. Want ik vind het ook helemaal niets om in Nederland beroemd te worden. Daarom ben ik ook vaak incognito, weet je wel. Ik wil geen bekende Nederlander worden, want dat lijkt me zoiets verschrikkelijks.
Waarom?
Nou, dat vind ik niks, al die mensen. Op de tv? Zelf zou ik dat echt niet willen. Een soort van… Ja, waar moet je dat nou mee vergelijken. Dat je daar dan een soort van tussenhangt. Dat lijkt me helemaal niks. Die bekende Nederlanders vertellen alles, en ik doe dat niet. Dat vind ik ook niet belangrijk. Ik werk ook in een seksshop. Maar ik wil niet dat mensen daar nu speciaal naar toe komen… Maar je kan wel zeggen: “Ze werkt overdag in een seksshop.” Dat kan wel. Maar niet de naam. Ik vind het een hele leuke baan.
Waarom?
Seks interesseert me. Heeft me altijd wel geïnteresseerd.
Wat interesseert je daaraan dan? Los van dat het gewoon lekker is.
Nou gewoon, dat je mensen kan helpen, gewoon. Dat je mensen hun seksleven weer kan opfleuren door ze een leuk speeltje te verkopen. Of, weet ik ’t, een leuk lingeriesetje, ofzo. Dat je mensen gewoon kan helpen. Ook mensen met problemen, met erectiestoornissen. Plus het feit dat ik daar het interieur en de etalage enzo doe. Het is gewoon een leuke job.
Ja.
Ik kan m’n creativiteit erin kwijt. En verder werk ik natuurlijk voor PINQ radio, dat vind ik heel leuk om te doen. Tete a tete avec Zu heet dat. Dat speelt een keer in de twee weken op maandag van 8 tot 9 ’s avonds. Pinq radio met een ‘q’ is het, www. pinqradio.com. Harrie luistert dat altijd. Ik draai ook altijd een plaatje voor hem. Dat vindt ie leuk. En voor de rest schrijf ik natuurlijk nog stukjes. Voor het RAUW-blog, Lijk uit de Kast heet dat. Een keer in de maand. Lijk uit de Kast. Over allerlei mensen schrijf ik. Lee Bowery, Lola Ferarri, dat is die pornoster met die grote tieten, over dat soort mensen schrijf ik. Interessante mensen. Nu heb ik Linda Lovelace gedaan. Dat is die pornoster van Deep Throat. Dat was mijn laatste verhaal. Maar ja, ik maak het altijd een beetje grappig. Niet heel triest of zo, ik maak er altijd wel een leuk grappig verhaal van. Linda werd een soort van anti-pornovechtster . “De zuurpruim der pornosterren” heb ik d’r genoemd omdat ze zich er toch een beetje helemaal ging tegen keren enzo. Ze zei dat ze d’r gedrogeerd hadden tijdens die film enzo. Maar dat is helemaal niet zo, want als je die film goed bekijkt dan heeft ze er gewoon zin in, weet je wel. En toen heb ik ervan gemaakt dat ze een auto-ongeluk heeft gekregen, maar dat ze haar hitsige streken nog niet verleerd was, want ze vonden haar met haar pook in haar kut.
Maar ze had toch echt een auto-ongeluk gehad?
Ze had wel echt een auto-ongeluk gehad. Maar natuurlijk niet met die pook. Maar dat heb ik er dan weer van gemaakt. Ik moet er toch een beetje een verhaal van maken, zodat het niet te saai wordt. Dus op die manier.
EVA COOLEN
Meer
van VICE
-

-

-

Screenshot: Epic Games -

MirageC/Getty Images